УКРАЇНО! ТИ ДЛЯ МЕНЕ – ДИВО!


(Розробка першого уроку до Дня знань)

Мета уроку: поглибити і закріпити знання учнів про Україну, її природу, історію боротьби за проголошення незалежності, познайомити із видатними історичними постатями, поглибити знання учнів про Конвенцію про права дитини, розширити знання української поезії, долучити до скарбниць української духовної культури;

         розвивати пізнавальну активність учнів, вміння аргументовано висловлювати власне бачення на події та явища, удосконалювати ораторські здібності, сприяти розвитку творчих здібностей учнів;

         виховувати патріотизм, почуття національної гідності, формувати естетичні смаки, повагу до людини, гуманізм.

Обладнання: мультимедійні матеріали (слайд-шоу «Моя країна – Україна!», фотогалерея «Тобі, Україно моя і перший мій подих, і подих останній тобі», відеофільм «Миттєвості єднання» (автор О.О. Муха), записи мелодій пісень «Чорнобривці», «Мамина вишня», «Пісня про рушник», «Стоїть тополя», «Калина», козацький марш,  заготовка пазлів з малюнків по Конвенції про права дитини, ватман із намальованим колом для проекту «Вінок для України» (у колі напис «Я люблю Україну!»), заготовки символічних квітів для виготовлення вінка.

Форма уроку: літературно-мистецький фестиваль

ХІД УРОКУ

Ведучий

На білому світі є різні країни,

Де ріки, ліси і лани…

Та тільки одна на землі Україна,

А ми її доньки й сини.

Ведуча

Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,

І квіти усюди ростуть…

Та тільки одну Батьківщину ми маєм –

Її Україною звуть

Вчитель

Доброго дня, дорогі діти, гості! Запрошуємо вас взяти участь у патріотичному літературно-мистецькому фестивалі «Україно! Ти для мене диво!», присвяченому 20-й річниці незалежності України.

Ведучий

Україно! Ти для мене диво! На карті світу Україну відшукати нескладно. Ця древня земля лежить на південному заході Східноєвропейської рівнини — «проти сонця, головою до Чумацького Возу (сузір’я Великої Ведмедиці), ногами до синього моря», як співали в старовину кобзарі та лірники.

Ведуча

Бути українцем — значить пишатися своєю Вітчизною. І нам є чим пишатися. Ми пишаємося красою української природи. Україна славиться безкрайніми степами, густими лісами, величними горами, повноводими ріками та неозорими полями пшениці, що колоситься. Неповторність її краєвидам додають голови соняшників, що повертаються слідом за сонцем, полум’яніючі грона осінньої калини, задумливо схилені над гладінню ставків верби, тінисті вишневі сади, гнізда білосніжних лелек над сільськими хатами. Любов до Батьківщини завжди починається з живого почуття любові до рідної природи, із прихильності до тієї землі, на якій ти виріс, до звичного оточення і знайомого з дитинства пейзажу. Україна — країна дивовижних краєвидів. Запрошуємо вас переглянути творчий доробок наших режисерів – слайд-шоу «Моя країна – Україна!»  (Додаток 1)

(демонстрація слайд-шоу супроводжується декламацією поезій, у яких оспівано красу української землі)

Зразок ілюстрацій до слайд-шоу

Поет

Пожовклим листям грає прохолода,
В рожевім зблиску вечір в ніч пірна,
По пояс очерет забрів в болото,
Німіє все й до ранку не зрина.
Туман повільно луки застеляє
Та сріблом віддзеркалює ріка,
Де з краю в край легенька хвиля грає
При місяці, мов риб’яча луска.
Я п’ю красу, затамувавши подих,
Милуюся, схвильований до сліз.
В душі моїй струмує тихий подив
Перед красою рідної землі.

Поетеса

…Буває, часом сліпну від краси,

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, –

Оці степи, це небо, ці ліси,

Усе так гарно, чисто незрадливо,

Усе як є – дорога, явори,

Усе моє – все зветься Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори…

(Ліна Костенко «Маруся Чурай»)

Поет

Я знаю, вранці зійде сонце,
Я впевнений, життя трива,
Загляне світло у моє віконце,
І що росте після дощу трава.
Я знаю що весняний вітер віє,
І наді мною небо голубе,
Я знаю – і тому не смію
Забуть і не любить тебе.
Земна весна, буяє черемшина,
Веселка радо сяє в небесах,
Калина, символ України,
Розквітне попід лісом і в садах.
Я так люблю весняну пору року…

Ведучий

Україно! Ти для мене диво! Українці – талановитий і стійкий народ з унікальною історичною долею, неповторними духовними якостями, прекрасною самобутньою душею й особливим характером, у якому степова волелюбність і непокірливість поєдналися з європейською раціональною поміркованістю. Ми пишаємося древніми традиціями і мудрістю предків, багатою культурною спадщиною. Український характер закодований  у народних символах України, що відомі нам змалечку.

Ведуча

Хто не чував

Пісень по селах вечорами

І жартівливих і сумних?

То долю рідними словами

Народ виспівує у їх.

Ведучий

Українці – найспівучіший народ у світі. Багатство тематики та жанрів українського мелосу вражає.

Запрошуємо вас до галереї літературно-мистецьких загадок «Символи мого народу». Вам потрібно за фрагментами мелодій українських пісень вгадати символи України та пояснити значення цих символів для українського народу.

(З учнів класу утворюються дві команди. Вікторина «Символи мого народу»)

Звучать уривки мелодій до пісень:

  1. «Калина» (муз. О.Білаша, сл. Д.Павличка);

  2. «Стоїть тополя» (муз. О.Осадчого, сл. В. Крищенка);

  3. «Пісня про рушник» (муз. П.Майбороди, сл. А.Малишка);

  4. «Мамина вишня» (муз. А.Пашкевича, сл. Д.Луценка);

  5. «Чорнобривці»

  6. Козацький марш

Ведучий

У вирі історичного часу під гнітом численних завойовників наш народ довго був роз’єднаним державними кордонами різних імперій, до того ж значні географічні обшири та розмаїття природних умов сприяли тому, що в кожному окремому регіоні України були свої символи, які не охоплювали долі та характеру всього народу. Однак поступово в українців, не зважаючи на численні перепони, формувалося почуття національної єдності, прагнення жити в одній державі, мислити єдино – по державному, по-українськи. Яскравим виявом національно-патріотичного піднесення стало виникнення та утвердження національних символів України, які в незалежній Україні проголошені державними символами.

Ведуча

Кожен патріот, громадянин має не лише знати, але й свято шанувати державні символи України. Тому на другому етапі вікторини «Символи мого народу» вам потрібно після прослуховування поетичних рядків описати державний символ та коротко розповісти його історію.

(Звучать вірші, присвячені державним символам України)

Поет (вірш В.Крищенка «Прапор України»)

Вже скільки закривавлених століть

Тебе, Вкраїно, імені лишали…

Тож встаньмо, браття, в цю урочу мить:

Внесіть Прапор вільної Держави!

Степів таврійських і карпатських гір

З’єднався колір синій і жовтавий.

Гей, недругам усім наперекір –

Внесіть прапор вільної Держави!

Ганьбив наш прапор зловорожий гнів.

Його полотна в попелі лежали…

Але він знов, як день новий, розцвів.

Внесіть прапор вільної Держави!

Повірмо в те, що нас вже не збороти,

І долучаймось до добра і слави,

Хай будуть з нами Правда і Господь. 

Поетеса (читає уривок вірша про тризуб)

Не якір, не в польоті птах,

А символ єдності і слави

В тисячолітньої держави

Він у натруджених руках.

Єдиний символ, клич і дзвін,

Провісник він й пересторога,

Трисвітло і триєдність Бога,

Всесильний захист з трьох сторін.

Надія він, а в битві – грім.

Бо злитий, наче з капель криці.

І не мечі, не хижі птиці,

А злото сонця сяє в нім.

Лиш він нас захистить від бід.

На прапорі колосся й неба.

Він наш, нам іншого не треба…

Поет (декламує вірш про гімн на фоні музики М.Вербицького)

Слова палкі, мелодія врочиста

Державний Гімн ми знаємо усі,

Для кожного села, містечка. Міста –

Це клич один з мільйонів голосів.

Це клятва, заповідь священна.

Хай чують друзі й вороги,

Що Україна вічна, незнищенна,

Від неї ясне світло навкруги.

Ведучий

Україно! Ти для мене диво! Країна трагедій і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше знали її. Історія нашої землі – це нескінченна боротьба українського народу проти іноземних загарбників: кочовиків, магнатів, імператорів, чужоземних поміщиків та генералів.

Поет (Звучить вірш «Встала мати Україна»)

Сотні літ нас розпинали,

Та не побороли,

Бо не вмерла Україна,

І не вмре ніколи!

Слава тобі, Україно,

Невмируща слава,

Да святиться твоя воля

І твоя держава.

Слава тобі, Україно,

Від роду до роду,

Як накажеш – ми поляжем

За твою свободу.

Поетеса

Яка краса: відродження країни!

Ще рік, ще день назад тут чувся плач рабів.

Мовчали десь святі під попелом руїни,

І журно дзвін по мертвому гудів.

Коли звідкільсь взялася міць шалена,

Як буря все живе схопила, пройняла.

І ось дивись, – в руках знамена

І гімн побід співа невільна сторона.

Ведучий

Довгим і тернистим був шлях України до омріяної волі. І ось настала урочиста мить – 24 серпня 1991 р. – коли Верховною Радою України було проголошено незалежність України. І саме тепер у 20-ту річницю незалежності нашої держави ми вшановуємо пам’ять велетнів сили і духу, які не покладаючи рук, віддаючи всю жагу своєї душі боролися за волю і велич  рідної землі. Запрошуємо вас до історичної фотогалереї «Тобі, Україно моя і перший мій подих, і подих останній тобі» (Додаток 2)

Фотограф

Ми вшановуємо пам’ять княгині Ольги та Володимира Великого, Ярослава Мудрого та Данила Галицького, Петра Сагайдачного і Богдана Хмельницького, Івана Мазепи і Пилипа Орлика, Великого Кобзаря, Івана Франка та Лесі Українки, Івана Котляревського і Михайла Грушевського… Однак є в переліку славетних українців і ті, чиї імена менш відомі широкому загалу. Це люди, які в складних умовах імперського панування були світочами незнищенної української ідеї, які ціною власного життя відстоювали волю і наближали час незалежності.  Їх імена були замовчувані, призабуті і наш обов’язок як патріотів згадати їх сьогодні.

 (Презентація-фотогалерея може  супроводжуватися текстовим матеріалом)

    Новый рисунок (2)Новый рисунок (4)

Представники преси (після завершення перегляду проводять прес-конференцію із учасниками фестивалю). Запитання для прес-конференції:

  1. Безумовно, герої фотовиставки були патріотами України, якими рисами характеру має володіти справжній патріот України?

  2. Чи є в сучасних умовах їх життєвий приклад актуальним для теперішніх українців?

  3. Що, на вашу думку, сприяло утвердженню їх переконань?

  4. З якого часу потрібно починати виховувати патріотизм, любов до батьківщини?

  5. У якій атмосфері має зростати людина, щоб вирости сміливою, наполегливою, здатною захистити себе і свою рідну землю?

  6. Чи завжди у нашій Україні умови виховання дитини є сприятливими?

Вчитель (підсумовує результати прес-конференції)

Таким чином, ми бачимо, що патріот України – це людина, яка безмежно віддана своїй рідній землі, своєму народові. Приклад національних героїв є дуже актуальним для нас, адже наша держава молода. Так само і виховувати любов до рідної землі потрібно з самого малечку, створивши максимально сприятливі духовну атмосферу та матеріальні умови. Щоб потім все склалося так як написав поет.

Поет

Перейду я бродом
Річку на світанку,
Там, де сплять городи
Тихим літнім ранком.
Там, де роси білі
Полягли на трави,
Там, де зеленіє
Молодість отави.
Де прощебетали
Ластівки дитинства,
Там, де познавали
Ніжність материнську,
Там, де юність стала
На окріплі ноги,
Відкіля послало
Нас життя в дорогу.
Це куди ми знову
Маєм повернути,
Щоби рідну мову
Зовсім не забути.
Дорогу абетку,
Мову солов’їну,
Мову наших предків,
Мову України.
 (Генріх Акулов «Перейду я бродом»)

Ведучий

Проголосивши незалежність Україна стала на шлях розбудови перед усім вільного від ідеологічного та фізичного гніту суспільства. Було зрозуміло, що шлях цей буде сповнений проблем, гострої боротьби із пережитками минулого. І, що найбільш незахищеними у цей складний час, тай у мінливому світі ринкової економіки є діти.

Ведуча

 Розуміючи актуальність проблеми захисту та розвитку дитинства, Україна приєдналася до прогресивних країн, які підписали Конвенцію про права дитини. В цій Конвенції країни домови­лися охороняти права всіх дітей. Всі члени суспільства мають знати зміст цього документу. Діти, щоб почувати себе захищеними, а для дорослих Конвенція має бути дороговказом у відносинах із дітьми.

Ведучий

Наступна частина нашого фестивалю, як ви зрозуміли, буде присвячена змісту Конвенції про права дитини. Однак митець, який готував свій творчий доробок підійшов до справи креативно. Тож запрошуємо взяти участь у грі «Дитячий пазл». (Додаток 3)

Художник, автор «Дитячого пазла»

Завдання гри полягає у виконанні таких завдань:

  • з’єднати розрізнені і змішані пазли-ілюстрації статей Конвенції,

  • класифікувати їх за виділеними групами прав дитиниправа «піклуйтеся-про-мене», права «не знущайтеся наді мною», права  «я маю власну думку», права «спеціальних потреб»,

  • двома реченнями охарактеризувати стан дотримання цих прав дітей в Україні.

Представники преси (ставлять запитання художнику)

  1. Як ви вважаєте, що є запорукою вирішення проблем у сфері захисту дитинства, адже Конвенція – це лише документ?

  2. Чи можна вважати дотримання та виконання Конвенції про права дитини кроком до утвердження волі і демократії в Україні, до соціально-економічного зростання?

Поетеса

Я знаю, вранці зійде сонце,
Я впевнена, життя трива,
Загляне світло у моє віконце,
І що росте після дощу трава.
Я знаю що весняний вітер віє,
І наді мною небо голубе,
Я знаю – і тому не смію
Забуть і не любить тебе.
Земна весна, буяє черемшина,
Веселка радо сяє в небесах,
Калина, символ України,
Розквітне попід лісом і в садах.
Поет

…Тільки б вирватись зміг
Із словес-бур’янів,
На добро
Обернути події,
Щир відчути
Людської душі і ланів
Не на шпальтах газет,
А на ділі.
Бути сином землі
У краю, де родивсь,
Де оспівана кожна билина,
Аби день мій з дороги
Ніколи не збивсь,
Не гірчив мені спогад полинно.
В пориваннях моїх до ясної мети
Не зреклася щоб блудного сина
Й не зазнала ні сліз,
Ні образ, ні біди
Незалежна моя Україна!
( Віктор Геращенко «Тільки б вирватись я зміг»)

Ведучий

         Україно! Ти для мене диво! На шляху боротьби за незалежність не одне покоління патріотів замислювалось над запитанням: що робити? Куди далі йти? Яким буде наше майбуття? Актуальними для нас ці питання є і сьогодні.

Ведуча

         Напевно, секрет відповіді на ці запитання криється у кодах ще одного національного символу України – українського вінка, що є уособленням чистоти і краси дівчини-українки.

Художник

         Наступна частина нашого фестивалю – створення колективного мистецького твору «Вінок для України». Кожен гість та учасник фестивалю має записати на отриманій квітці слово, яке символізує любов до України, і разом ми складемо символічний подарунок-вінок до Дня незалежності нашої держави.

(Протягом короткого часу учні виконують поставлене завдання і озвучуючи свій варіант прикріплюють квітку до заготовки вінка на дошці. Вірш)

Поет

Прийшла, прийшла свята година,
Настав жаданий довго час.
Ура! Єдина Україна,
Приходить свято і до нас.
Хай кожен з нас запам’ятає
Цей час, цей день і цюю мить.
Хай слово радісно лунає,
І серце піснею бринить.
Хай рідний прапор освященний
Назавжди в серці майорить.
Запам’ятай же, люд хрещений,
І час, і день, і цюю мить.
Єднайтесь, люди, Батьківщина
Навік єдиная у нас.
Любіте неньку Україну
Так, як любив її Тарас.
Вчитель

         Вінок – це щільне переплетіння красивих квітів, що символізує єдність і неперервність традицій українського народу. В єдності наша сила, в єдності – любов до України, щастя нашого народу.

         На завершення нашої зустрічі подарунок від організаторів фестивалю – фільм «Миттєвості єднання» (демонстрація відеофільму «Миттєвості єднання»)

Ведучий

Я Україну не забуду,

Вона для мене як зоря!

Покличте знову кобзаря!

Я так люблю його мотиви

Про те, що воля ще жива,

Що наша слава не загине!

Ведуча

Шляхи мої неміряні,
гори мої неважені,
звірі мої не наджені,
води мої не ношені,
риба у їх не ціджена,
птахи мої не злякані,
діти мої не лічені,
щастя моє не злежане…
Оце така я в тебе матінка,
в руці Господній
Україна синєнебая!

Вчитель

         Дякуємо за активну участь. Бажаємо, щоб уроки, отримані сьогодні, стали для вас життєвим дороговказом патріота України. Любіть Україну!

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Бурлака О.В. Досвід використання ІКТ в організації виховних заходів патріотичного спрямування. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: ed-sp.net/metod/1316/1316_1.doc

  2. Бурлака О.В. Духовно-інтелектуальні аспекти національно-патріотичного виховання учнів. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: for-teachers.at.ua/_fr/0/6673964.doc

  3. Нартов В. Видатні особистості України. – Харків: Книжковий клуб, 2007. – 398 с.

  4. Фібула М.М. Педагогіка: Навчальний посібник. Видання 2-ге, виправлене, доповнене. – К.: «Академвидав», 2006. – 560 с.