ДОБА “МЕЙДЗИ” В ЯПОНІЇ (розробка уроку)


Мета уроку:  сформувати знання про причини, хід встановлення „Мейдзи”, суть перетворень доби „освіченого правління” та наслідки їх для Японії та всього світу;

розвивати вміння аналізувати історичні документи, тексти, складати узагальнюючі таблиці, давати оцінку діяльності історичних постатей, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в історичному процесі;

виховувати розуміння витоків політичних процесів у світі у   ХХ ст.

Тип уроку: комбінований

Обладнання уроку: підручник, роздатковий матеріал:  уривки із тексту Конституції Японії 1889 р., уривки історичного тексту про розвиток Японії у 1871-1914 рр.; картки для заповнення таблиць на дошці; таблиця „Система влади в Японії за Конституцією 1889 р.”; комп’ютерна презентація на тему „Японія: історико-географічна довідка”; карта далекосхідного регіону.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  1. Привітання.
  2. Перевірка готовності класу до уроку.

ІІ. Перевірка та оцінювання  письмового  домашнього завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми та мети уроку.

  1. Вступна частина: історико-географічна довідка про Японію (з використанням карти та комп’ютерної презентації).
  1. Оголошення завдань уроку.

План (на дошці)

  1. Революція Мейдзи.
  2. Реформи 70-80-х рр.
  3. Особливості політичного та економічного розвитку.
  4. Зовнішня політика Японії.

Проблемне завдання : „Доба Мейдзи” – крок до азійського панування. (довести тезу)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Революція Мейдзи.

Повідомлення вчителя, учні заповнюють таблицю в зошиті за колонками „причини – рушійні сили – події – результати”.

  1. Реформи 70-80-х рр.

Робота з підручником та роздатковим матеріалом над вивченням мети, суті та наслідків реформ у Японії, здійснених у добу Мейдзи.

  1. Особливості економічного, політичного розвитку Японії.
  2. Зовнішня політика Японії.

Організація групової роботи над вивченням матеріалу підручника та історичних документів за питаннями:

  • основні чинники та показники економічного прогресу Японії;
  • порівняльна характеристика політичної системи Японії та Німецької імперії – наслідки схожості для світу;
  • мета модернізації – агресія (напрямки, коло ворогів).

По завершенню роботи групи заповнюють з допомогою карток-слів таблиці на дошці для унаочнення результатів своїх досліджень;

  1. IV. Закріплення вивченого на уроці.

Вправа „Поясни таблицю”

  1. Уважно роздивитися таблиці, створені за результатами роботи дослідницьких груп.
  2. Дати відповіді на питання:

1) як змінився статус Японії у світі за вивчений проміжок часу?

2) яка подія започаткувала ці зміни?

3) яку роль у трансформації Японії відіграла ментальність японської нації?

4) якою була мета Мейдзи у внутрішній політиці, чи домоглися бажаного результату?

5) чи випадковою була схожість конституцій Німеччини та Японії?

5) Робота з проблемою: „Доба Мейдзи” – крок до азійського панування: напрями агресії та потенційні вороги.

  1. VI. Підсумки уроку.
  2. Заключне слово вчителя.
  3. Оцінювання навчальних досягнень учнів на уроці.
  4. Домашнє завдання: опрацювати § 31, питання; повторити особливості проведення реформ 60-70-х рр. ХІХ ст. у Росії.