Я – СПОЖИВАЧ (ділова гра)


Ділова гра: Я – СПОЖИВАЧ

 

 

(практикум «Захист прав споживачів під час придбання   окремих видів товарів»)

Мета роботи:  ознайомлення зі станом дотримання основних прав споживача під час придбання окремих видів товарів;

розвивати практичні навички раціональної споживчої поведінки, вміння аналізувати споживчу інформацію;

сприяти прищепленню навичок споживчої культури, культури спілкування.

Обладнання: ватмани, маркери, етикетки товарів, витяги з нормативно-правових актів.

ХІД РОБОТИ

І. Організаційний момент. Привітання, створення експертних груп.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Вправа «Дерево споживчих прав»:

А) Перед грою групам роздаються таблички з назвами окремих споживчих прав «Якість», «Інформація», «Безпека», «Вибір», «Консьюмерську освіту», «Захист»;

Б) Вчитель озвучує юридичні ситуації, учні мають визначити, про яке споживче право йде мова;

В) Представник від класу озвучує назву споживчого права і вивішує на «Дерево споживчих прав» відповідну табличку.

  1. Роз’яснення завдань роботи на уроці.

Вчитель

Головним лейтмотивом споживчої освіти є гасло «Споживач – король ринку». Однак всі ми знаємо як дуже часто цей король відчуває гірке розчарування від довгожданої та вибіганої по магазинам і ринкам покупки або почуває себе приниженим, коли доводиться купувати у грубого продавця у неохайному магазині.

Сьогодні під час ділової гри «Я – споживач» ми будемо самі собою – споживачами, але досвідченими та прискіпливими, і з’ясуємо чи забезпечено наш захист виробниками відповідно до державних вимог і на що слід звертати увагу здійснюючи покупки.

Кожна з груп отримує завдання, яке вона має виконати, зробивши певні висновки в кінці роботи, які ви маєте оформити як пораду у нашому «Кодексі раціонального споживача» (на дошці висить заготовка)

ІІІ. Практична робота.

«Ділова гра «Я – споживач»

Дослідницькі групи, які вивчають стан захисту прав споживачів під час придбання окремих видів товарів на прикладі торгівельних закладів                        м. Городища:

І група «Якість товару – можливість використовувати товар за призначенням»;

ІІ група «Купуємо із задоволенням» (вивчення окремих аспектів якості обслуговування в торгівельних закладах м. Городища);

ІІІ група «Безпечне споживання гарантується державою»;

IV група «Інформаційний захист під час купівлі продовольчих товарів»;

V група «Інформаційний захист під час купівлі непродовольчих товарів».

         А) Групи виконують дослідницькі завдання відповідно до отриманих інструкційних карток (додаток 2). Вчитель координує діяльність груп.

         Б) Висвітлення роботи груп з допомогою демонстраційних матеріалів.

         В) Обговорення результатів роботи: запитання-відповідь. (Запитання: на що слід звернути увагу споживачеві, щоб як найповніше задовольнити свої права?)

         Г) Висновки-поради груп заносяться до «Кодексу розумного споживача» на дошці.

  1. IV. Осмислення вивченого на уроці.

Вправа «Рефлексія»: «Ділова гра для мене, як для споживача, була корисною, тому що…»

  1. V. Підсумки.

Заключне слово вчителя. Сьогодні на уроці ми, реалізуючи право на конс’юмерську  освіту, дізналися і попрактикувалися у споживчому самозахисті на етапі покупки товару. Тож давайте набуті знання і навички перенесемо в реальне життя, щоб не відчувати гіркоти розчарування від неякісного товару та спілкування з не надто ввічливим продавцем та запобігти виснажливій процедурі захисту своїх прав у досудовому та судовому порядку.

Додаток 1

Юридичні ситуації для розгляду під час вправи

«Дерево споживчих знань»

Вправа «Дерево споживчих прав»

Уважно прочитайте ситуацію.

Визначте про яке споживче право йдеться: на якість, на вибір, на захист, на інформацію, на безпеку.

Ситуація 1. Право на якість

Громадянка Денисова купила сину в магазині «Спорттовари» кеди за ціною 100 крб. Здійснюючи купівлю, Денисова уважно оглянула товар і не виявила жодних дефектів. Продавець гроші взяла з рук у руки, не оформивши покупку через касовий апарат, і чек покупцю не видала. Денисова чек не вимагала.

Наступного дня син Денисової «обновив» покупку, граючи у футбол. Через декілька годин він показав засмученій матері кед, що розвалився. У процесі використання даного товару виявився прихований дефект, пов’язаний із виробничим браком.

Ситуація 2.  Право на безпеку

Подружжя Петренків придбало в магазині «1000 дрібничок» два масляних електрорадіатори, виготовлених мелітопольським заводом «Старт». 8 жовтня у зв’язку з похолоданням і нездоров’ям п’ятирічної доньки  Тетянки, один із обігрівачів був включений у спальній кімнаті. Невдовзі мати, яка відпочивала разом із дитиною у цій кімнаті, відчула запах горілої смоли. Вона гукнула чоловіка, і той відключив обігрівач від мережі. При цьому батьки стояли з обох боків від приладу, а Тетянка перебувала на деякій відстані від них. У цей момент відбувся розрив обігрівача в місцях точкового зварювання, і розпечена олія під тиском потужними струменями виплеснулась в різні боки, зокрема, у бік дитини, яка одержала сильні опіки голови і обличчя. Протягом наступних днів лікарі під час оглядів констатували у дівчинки опікову поверхню на лобі, термічні сліди від опіку на повіках обох очей, сильний невроз.

Ситуація 3. Право на інформацію

Катерині Петрівні подарували імпортний шампунь у гарній упаковці з чудовим запахом. Ним вона досить тривалий час мила волосся не тільки собі, а й дітям. Виявилося, це був засіб для миття дуже забрудненої сантехніки: раковин, ванн, унітазів. Знати цього Катерина Петрівна не могла, оскільки вся інформація на етикетці була написана іноземною мовою.

Ситуація 4. Право на вибір

Біля магазина молода жінка з лотка торгувала м’ясом, ковбасою та салом.

Торгівля м’ясними продуктами дозволяється тільки у спеціально відведених для цього місцях. Тож порушення було очевидне. Таблички приналежності торговельної точки з найменуванням підприємства, що здійснює виїзну торгівлю ,звісно, не було. Галина Миколаївна поцікавилася у продав чині з приводу підприємства-хазяїна цієї торгівельної точки. У відповідь прозвучало грубе: «А вам навіщо це потрібно?» Коли жінка підійшла ближче ,то побачила, що терези «збиті» на 15 грамів. Галина Миколаївна попросила зважити паличку ковбаси по 39 грн/кг, але попросила відрегулювати терези. Продавчиня не забарилася вголос обуритися таким проханням: мовляв, що терези підведені, це нормально – на сонці ковбаса всихає, а сало топиться… Галина Миколаївна, яка принципово не купувала товар у тих продавців, які намагалися її дурити, відмовилася від придбання ковбаси у такій торговій точці.

Ситуація 5. Право на захист

Студентка харківського вузу Юлія, отримавши від батьків гроші на два місяці, реалізувала свою мрію і придбала у фірмовому магазині взуття босоніжки за ціною 300 грн. Обслуговування у магазині було на висоті: товар упакували, чек видали, але термін гарантії не встановили.

За два тижні лакована поверхня на босоніжках потріскалась і почала обсипатися. Юлія звернулась у магазин з вимогою замінити босоніжки на інші, якісні. Коли там отримала відмову щодо виконання її вимог, то дівчина звернулася до товариства прав споживачів і повідала про своє лихо.

Додаток 2

Завдання для практичної роботи групам

І група «Якість товару – можливість використовувати товар за призначенням»

          Оскільки під якістю товару кожен споживач зазвичай розуміє можливість повноцінно використовувати товар за призначенням, то вам пропонується обрати будь-який товар та протестувати його якість.

Алгоритм роботи:

  1. Обрати товар для тестування. (наприклад, крейда, яку ми використовуємо у ліцеї)

  2. Визначити критерії якості. (наприклад, для крейди: гігієнічність, якість письма, економічність)

  3. Протестувати товар.

  4. Систематизувати матеріали тестування у вигляді порівняльної таблиці.

  5. Підсумувати результати дослідження.

  6. Сформулюйте висновки дослідження.

  7. Які поради споживачам щодо якості товару ви можете дати?

  8. Розташуйте результати дослідження на плакаті, оформіть висновки дослідження.

ІІ група «Купуємо із задоволенням» (вивчення окремих аспектів якості обслуговування в торгівельних закладах м. Городища)

Пропонуємо дослідити та проаналізувати окремі аспекти якості обслуговування клієнтів у торгівельних закладах та на ринку м. Городища.

         Алгоритм роботи:

  1. Обстеження магазинів м. Городища на відповідність таким ознакам:

А) чи видно ціни на цінниках;

Б) чи є відповідно оформлені Куточки споживача;

В) чи підлягає товар обміну;

Г) чи дають гарантії на одяг, хутряні вироби, взуття;

Д) чи продають тютюнові вироби неповнолітнім;

Е) наявність Книги скарг і пропозицій.

  1. Відповідність ринку Городища Правилам торгівлі на ринках.

Варіанти роботи:

  • провести опитування;

  • провести польове дослідження.

  1. Узагальніть результати свого дослідження і винесіть на плакат «Рейтингову таблицю магазинів», а також зафіксуйте типові порушення правил торгівлі на ринку м. Городища та в інших торгівельних закладах.

  2. Сформулюйте рекомендації споживачам, як захистити свої права. Якщо торгівельний заклад не відповідає вимогам.

Таблиця оцінки якості торгівельних закладів м. Городища

Критерії  оцінки якості обслуговування

 

 

 

 

 

 

Інтер’єр та екстер’єр 

 

 

 

 

 

 

 Культура спілкування продавців із покупцями 

 

 

 

 

 

 

 Розташування товару 

 

 

 

 

 

 

 Наявність цінників на товарах 

 

 

 

 

 

 

Санітарний стан 

 

 

 

 

 

 

 Наявність Куточка споживача 

 

 

 

 

 

 

 Загальний рейтинг

 

 

 

 

 

 

 ІІІ група «Безпечне споживання гарантується державою»

          Відомо, що право на безпеку споживання гарантується державою. Одним зі способів забезпечення дотримання цього права є відповідне маркування товарів та позначення на етикетках.

          Варіант роботи: провести дослідження за етикетками.

          Обладнання: нормативно-інформаційні матеріали, етикетки від продовольчих продуктів, товарів побутової хімії, напоїв, що продаються у пластикових пляшках, фарбувально-мастильних матеріалів, що потенційно містять шкідливі речовини.

          Пропонуємо дослідити дотримання таких вимог щодо етикеток та маркування товарів:

Вимога до забезпечення безпеки споживання

Завдання

А) Наявність та доступність інформації  про термін придатності на упаковці;

Перевірити якість відтиску дати виготовлення;

Перевірити чи продають після завершення терміну придатності

Б) Забороняється використання харчових добавок, заборонених в Україні

Перевірити індекси Е на етикетках на дозвіл в Україні (через мережу Інтернет)

В) Виробник зобов’язаний попереджати споживача про обов’язкові умови використання товару і можливі наслідки у разі порушення їх, а також  про необхідні дії після закінчення цього терміну

Перевірити на етикетках чи є вказівки про умови використання товару, чи є вказівки щодо утилізації

Г) Виробник зобов’язаний попереджати споживача про можливий ризик і про безпечне використання товару за допомогою прийнятих у міжнародній практиці позначень на етикетці

Перевірити етикетки потенційно шкідливих товарів на наявність маркування

Д) Сертифікація товарів – перевірка відповідності якості товарів вимогам стандартів (сертифікат відповідності)

Чи є інформація (текстова чи позначки) на етикетках про проходження товаром сертифікації

Результати роботи

  1. Заповнити на плакаті таблицю за підсумками дослідження етикеток товарів, розмістивши необхідні символи та позначення у відповідних колонках таблиці.

  2. Зробити висновок про відповідність інформації на етикетках державним гарантіям безпеки споживачів.

  3. Сформулювати поради споживачам щодо реалізації права на безпеку під час придбання товарів.

IV група «Інформаційний захист під час купівлі продовольчих товарів»

          Відомо, що найбільш захищеним є добре обізнаний споживач. Основним джерелом знань про товар є його етикетка. Пропонуємо дослідити інформацію на етикетках продовольчих товарів за такими критеріями: доступність, повнота, достовірність.

          Вимоги до інформації:

  • доступність і повнота

Вимога до інформації

Наявність

Назва харчового продукту

 

Назва та повна адреса і телефон виробника, адреса потужностей (об’єкта) виробництва

Для імпортних – назва, повна адреса і телефон імпортера

 

Кількість нетто харчового продукту в установлених одиницях вимірювання (вага, об’єм або поштучно)

 

Склад харчового продукту в порядку переваги складників, у т.ч. харчових добавок та ароматизаторів, що використовувались у його виробництві

 

Калорійність та поживна цінність із вказівкою на кількість білка, вуглеводів та жирів у встановлених одиницях вимірювання на 100 г харчового продукту

 

Кінцева дата споживання «Вжити до» або дата виробництва та строк придатності

 

Номер партії виробництва

 

Умови зберігання та використання, якщо харчовий продукт потребує певних умов зберігання й використання для забезпечення його безпечності та якості

 

Застереження щодо споживання харчового продукту певними категоріями населення (дітьми, вагітними жінками, літніми людьми, спортсменами та алергіками), якщо такий продукт може негативно впливати на їх здоров’я у разі його споживання

 

  • достовірність – вказана на етикетці інформація має бути правдивою

Критерії перевірки

Стан інформації

(правдива чи ні)

Штрих-код

 

Індекс Е

 

Позначка ГМО

 

Знаки відповідності

 

Екомаркування

 

Алгоритм роботи:

  • підібрати етикетки продовольчих товарів;

  • дослідити етикетки за вищевказаними критеріями;

  • узагальнити результати дослідження, визначивши загальний стан етикеток та зауваження до них;

  • оформити результати роботи на плакаті;

  • сформулювати поради споживачам щодо придбання продовольчих товарів.

V група «Інформаційний захист під час купівлі непродовольчих товарів»

          Відомо, що найбільш захищеним є добре обізнаний споживач. Основним джерелом знань про товар є його етикетка. Пропонуємо дослідити інформацію на етикетках продовольчих товарів за такими критеріями: доступність, повнота, достовірність.

          Вимоги до інформації:

  • доступність – інформація має бути читабельною, на доступній мові, імпортні товари повинні мати переклад державною мовою;

Завдання: перевірити шляхом опитування чи розуміють споживачі інформацію на іноземній мові

  • повнота – інформація на етикетці одягу має бути такою

Вимога до інформації

Наявність

Найменування підприємства-виробника, його адреса

 

Товарний, фірмовий знак

 

Назва виробу

 

Артикул

 

Номер моделі

 

Розмір

 

Ґатунок

 

Рекомендації по догляду

 

Назва різновиду волокна,

використаного для виробу

 

Позначення стандарту або технічних умов

 

  • достовірність – вказана на етикетці інформація має бути правдивою

Критерії перевірки

Стан інформації

(правдива чи ні)

Рекомендації по догляду

 

Відповідність розміру міркам

 

Алгоритм роботи:

  • підібрати етикетки одягу;

  • дослідити етикетки за вищевказаними критеріями;

  • узагальнити результати дослідження, визначивши загальний стан етикеток та зауваження до них;

  • оформити результати на плакаті;

  • сформулювати поради споживачам щодо придбання вашого виду товару.