ПОДІЇ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ В УКРАЇНІ. НАЦІОНАЛЬНІ ЗБРОЙНІ ФОРМУВАННЯ У БОРОТЬБІ ЗА НЕЗАЛЕЖНІСТЬ


Мета уроку: систематизувати знання учнів про перебіг бойових дій на території Західної України в 1914 р. ; сформувати знання про історію створення та бойовий шлях легіону Українських Січових стрільців;

формувати предметні компетенції, розвивати навички аналізу історичних документів, роботи з історичними картами; формувати науковий словниковий запас;

виховувати патріотизм, повагу до борців за волю України.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь і навичок

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Етап уроку

Форми і методи, види робіт

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

1.     Актуалізація опорних знань

Цитата: «Достала ця гроза і нашої Білозірки… Коні, де лучші, мобілізували, заплативши добрі гроші, та і брички пішли. Аж ось і на людей мобілізація пішла, а потім друга. А далі одна за одною.

Усе якось притихло. Вже появилися на пошті пісьма з червоними хрестами…, а далі з чорними хрестами. Вже не одна стара мати мліла, падала в церкві, одправляючи панахиду по синові, коли півча виспівує «Вічная пам’ять». Багато вдів, багато і сиріт зосталось»

Питання для бесіди:

А) яку подію називає грозою авторка документа?

Б) яке місце посідали українські землі у Першій світовій війні?

В) яким було ставлення українців до війни?

2. Оголошення плану і завдань уроку.

План.

1.     Бойові дії на території України в 1914 р.

2.     Політика російської влади в Галицько-Буковинському генерал-губернаторстві.

3.     Створення і бойовий шлях Легіону УСС.

Завдання уроку: з’ясувати вплив подій Першої світової війни на життя населення Західної України;

познайомитися із історією Легіону УСС як зразка дієвого українського патріотизму.

Вступне слово вчителя,

робота з історичним документом

Тренувальні вправи

Master Tool:

А) Україна в планах воюючих сторін

Б) орієнтації українського руху

В) українські організації

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.     Бойові дії на території України в 1914 р.

Питання для бесіди:

А) яка битва відбулася в 1914 р. між Росією та Австро-Угорщиною?

Б) які хронологічні рамки цієї битви?

В) яким був результат Галицької битви?

 

Таблиця 1. Головні події війни 1914 – 1918 р.

Дата

Подія

Результат і наслідки

23 серпня – 18 вересня 1914 р.

Галицька битва

Окупація Росією Східної Галичини і Півн. Буковини;

Створення Галицько-Буковинського генерал-губернаторства

2 травня 1915 р.

Горліцький прорив австрійської армії

Витіснення росіян із Східної Галичини

4 червня 1916 р.

Брусиловський прорив

Повернення росіян в частину Сх. Галичини і Півн. Буковини

Червень 1917 р.

Останній наступ російської армії в Галичині

Зупинений через розвал російської армії

15 грудня 1917 р.

Брест-Литовське перемир’я

Вихід Росії з війни, початок сепаратних мирних переговорів

2.     Політика Російської імперії в Галицько-Буковинському генерал-губернаторстві.

Вчитель

Перемога Російської імперії в Галицькій битві 1914 р. була сприйнята як відновлення історичної справедливості, як повернення «искони русских» земель в лоно імперії. Росіяни вважали себе визволителями цих регіонів від австрійського панування.

Як же сприймало російську армію місцеве населення? Про це свідчать фотоджерела тих днів.

 

Питання для роботи із фото джерелом:

А) як місто Львів відреагувало на вступ російських військ?

Б) Чому на вулицях міста майже немає місцевого населення?

Засади російської політики на окупованих землях: уніфікація, русифікація, репресії проти українського руху.

Цитата із заяви генерал-губернатора Г. Бобринського: «Галичина і Лемківщина – споконвічно корінна частина єдиної великої Русі… все облаштування має бути засновано на російських засадах. Я буду вводити тут російську мову, закон і устрій»

Питання для обговорення:

А) на яких засадах базуватиметься російська політика?

б) які дії російської влади (за підручником) доводять антиукраїнський характер окупаційного режиму?

Г) чи передбачали діячі українського руху такі дії окупантів?

Д) чи готувалися діячі українського руху Східної Галичини до такого розвитку подій?

3.     Створення і бойовий шлях Легіону УСС.

Навідне питання:

Яку позицію щодо війни займали діячі українського руху?

Чого чекали від результатів війни?

 

Вчитель

Розуміючи небезпеку для всього українського з боку Російської імперії ГУР як провідний координаційний центр західних українців закликала дієво включитися у боротьбу проти Російської імперії на фронті Першої світової війни. З початком війни у серпні 1914 р. ГУР виступила з ініціативою створення українського національного збройного формування у складі австро-угорської армії, що увійшло в історію під назвою ЛЕГІОН УКРАЇНСЬКИХ СІЧОВИХ СТРІЛЬЦІВ. Бойовий шлях та діяльність «усусів» в тилу є зразком високого патріотизму, адже кожен із них починаючи із серпня 1914 р. усе своє життя присвятив боротьбі за незалежність України. Однак ми наддніпрянські українці, довгий час перебуваючи в полоні радянської та пострадянської ідеології майже нічого про них не знаємо. Отже, пропонується здійснити дослідження діяльності Легіону УСС.

Питання для дослідження:

А) мета створення Легіону УСС

Б) суспільний резонанс створення легіону

В) особливості присяги та статусу легіону в складі австрійської армії

Г) головні напрямки діяльності: бойовий шлях та просвітницька діяльність

Д) історичне значення легіону УСС

Таблиця 2 «Бойовий шлях Легіону УСС»

3 вересня 1914 р.

Передислокація легіону УСС до Стрия

27—28 вересня 1914 р.

Перші бої січовиків на Ужоцькому і Верецькому перевалах

29 квітня — 2 травня 1915 р.

Бій на г. Маківка

Вересень 1916 р.

Розгром УСС під Бережанами (г. Лисоня). Із полку залишилося 150 осіб

Червень—липень 1917 р.

Бій під Конюхами

Січень—листопад

1918 р.

Похід на Правобережжя. Бої з більшовиками під Херсоном і Олександрів-

ськом.

Українські січові стрільці в роки Української революції

Робота із настінною картою, бесіда за матеріалом всесвітньої історії, початок складання хронологічної таблиці;

динамічна схема на дошці

Пояснення вчителя,

аналіз історичного джерела – фотографії на с. 116 підручника                С. Кульчицького, бесіда

Аналіз документа на с. 118,

робота з підручником с. 119. (знайти докази антиукраїнської політики)

Бесіда

Робота в парах із текстом підручника с. 117-118, історичним документом (додаток 1) та картою за питаннями.

Ведення опорного конспекту-таблиці «Бойовий шлях Легіону УСС»

 Робота ведеться на фоні маршу січових стрільців «Ой у лузі червона калина»

Повідомлення вчителя

IV. Закріплення вивченого на уроці.

Робота з питаннями:

А) З якими подіями пов’язані дати 23 серпня-18 вересня 1914 р., з вересня 1914 р., 27-28 вересня 1914 р.

б) як вплинула Перша світова війна на населення Західної України;

в) яку факти свідчать про вихід українського національно-визвольного руху на новий рівень – рівень дієвої боротьби за незалежність;

д) у чому полягає історичне значення Легіону УСС?

Фронтальна бесіда

V. Підсумки і домашнє завдання.

Опрацювати параграф 11, завершити хронологічну таблицю.

Додаток 1

Зі спогадів Андрія Григорія Труха

         «Коли… проголосила Австрія війну Сербії, а з тим і загальну мобілізацію, я не думав, що незабаром і я стоятиму у військових рядах. Та як із мого села Гірного відійшли чоловіки й юнаки на війну й наше село опустіло… І хто зна, доки я був би забавлявся в “кашоїда”, якщо б у Львові не розпочала своєї діяльності Головна Українська Рада й Бойова Управа. На їхній спільний маніфест, щоб українська молодь голосилася під жовто-блакитний прапор Українського Січового Стрілецтва для збройної розправи з москалями, відгукнулась не тільки молодь, а й усе українське національно свідоме громадянство Галичини. Справою організації Українського Легіону захопилось не тільки юнацтво, але й старше громадянство, ввесь народ, без різниці стану й політичних переконань. На вдержання добровольців посипались із усіх сторін щедрі жертви. Посилали поодиноко й громадно, навіть

цілі села… Жертви складали всі: багаті й убогі, професіоналісти, робітники й селяни. Навіть австрійські вояки, українці, що стояли вже під крісом (рушницею), посилали свої дрібні лепти.

Молодь Галичини заворушилась і масами плила в ряди українського війська, захоплена довго не чуваним гаслом: “Війна за волю України!”… На поклик українського національного проводу зголосилося понад 20 000 національно свідомого українського квіту, що хотів здобути рідній українській нації кращу долю.

         У Стрию незабаром зароїлось від “добровольців”, як тоді називали УСС.

По Стрию розходився гомін першої стрілецької пісні: “Ой у лузі червона калина похилилася…”»

Питання для дослідження:

А) мета створення Легіону УСС

Б) суспільний резонанс створення легіону

В) особливості присяги та статусу легіону в складі австрійської армії

Г) головні напрямки діяльності: бойовий шлях та просвітницька діяльність

Д) історичне значення легіону УСС


Leave a comment

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

One thought on “ПОДІЇ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ В УКРАЇНІ. НАЦІОНАЛЬНІ ЗБРОЙНІ ФОРМУВАННЯ У БОРОТЬБІ ЗА НЕЗАЛЕЖНІСТЬ