НІМЕ КІНО: ВІД ЕКСПЕРИМЕНТУ ДО МИСТЕЦТВА


Робота виконана в рамках Всеукраїнського конкурсу-захисту МАН у відділенні літературознавства, фольклористики та мистецтвознавства в секції мистецтвознавства. Дослідження висвітлює історію розвитку німого кіно та становлення його головних художньо-стилістичних особливостей.

 Летюча Наталія Юріївна,

учениця Городищенського економічного ліцею

Бурлака Олена Вікторівна,

учитель історії

Городищенського економічного ліцею

 НІМЕ КІНО: ВІД ЕКСПЕРИМЕНТУ ДО МИСТЕЦТВА

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО РОБОТИ

ВСТУП


Кіно – це життя, з якого вирізали 

                                                          найбільш нецікаві моменти

Альфред Хічкок

Універсальним культурним явищем сьогодення є кінематограф. Він відображає складні суспільні процеси, є втіленням технічного прогресу. Завдяки розмаїттю художніх стилів і жанрів кіномистецтво здатне задовольнити будь-який  смак – і масового глядача, і кіноестета. Фундаментом кіномистецтва був німий кінематограф. На сучасному етапі зацікавлення цим самобутнім напрямком мистецтва відроджується. Вважається, що чорно-біле німе кіно, із його характерним мерехтінням і поганою якістю зображення, усе ж таки володіє шармом, привертаючи кіноманів навіть у часи розквіту цифрових технологій.

Актуальність обраної теми дослідження зумовлена популярністю кіномистецтва в суспільстві та цікавістю  до його витоків – періоду німого кіно, потребою повернення із забуття українського німого кіно.

Мета дослідження полягає в тому, щоб дослідити головні етапи, чинники розвитку, художньо-стилістичні особливості німого кіно, а також розвиток українського німого кінематографа.

У процесі дослідження постають такі завдання:

  • визначити чинники розвитку й формування центрів кіномистецтва;

  • вивчити художньо-стилістичні особливості та жанрову спрямованість німого кіно;

  • дослідити український німий кінематограф у контексті світових мистецьких тенденцій;

  • довести, що традиції німого кіно живуть у світовій культури у наш час.

Об’єктом дослідження є німе кіно як мистецьке явище

Предметом дослідження є історичні умови розвитку, пам’ятки німого кіно, головні події кінопроцесу.

Хронологічні рамки дослідження охоплюють період від 1685 р. до 2013 р. Вибір нижньої хронологічної межі зумовлений початком експериментів із «оживлення картинок», які врешті призвели до створення кінематографа; верхньої – останніми подіями в галузі культури, пов’язаними із впливом естетики німого кіно.

Джерельну базу дослідження складають візуальні та текстові матеріали. Візуальні джерела (фільми, кадри із фільмів, фотоматеріали) допомагають з’ясувати художньо-стилістичні особливості, теми, жанри німого кіно, познайомитися із провідними митцями цієї галузі культури. Більшість візуальних джерел інформації є доступними у мережі Інтернет. Серед них виділяються ряд систематизованих інтернет-ресурсів: сайт Національного центру Довженка, сайт кінофестивалю «Німі ночі», англомовний сайт «Німа ера» та мистецькі сайти. Окрім доступу до пам’яток німого кіно, матеріали цих джерел дозволяють ознайомитися з інформаційними довідками, статтями кінокритиків, істориків кіно.  Важливим джерелом дослідження проблеми є документальні фільми «Народження українського німого кіно», «Становлення українського німого кіно», «Розквіт українського німого кіно», виконаних на замовлення Київського Національного Університету театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого протягом 1990-1992 років. Перші спроби застосування кольору в німому кіно першої третини ХХ століття висвітлює фільм

Історіографічну базу даного дослідження складають праці Гриценко Т.Б., Крижанівського  Б. Н., Мусієнка Н. Б., Соболєва Р.П., Марченка С., за допомогою яких вдалося встановити науково достовірну фактичну частину дослідження та визначитися із основними завданнями та напрямками роботи. Серед сучасних розробок виділяються праці українських мистецтвознавців Онученко С.С., Бордунос С., Лагоди О.М., які розглядають мистецькі аспекти німого кіно, висвітлюють образно-стилістичні характеристики героїв німого кіно. Значна частина матеріалів засобів масової інформації дає можливість з’ясувати сучасний стан зацікавленості німим кіно, познайомитися зі спробами кінознімання в стилі німих фільмів та вплив стилістики німого кіно на мистецькі процеси сучасності.

У ході роботи були застосовані такі методи дослідження, як гіпотетично-дедуктивний метод, метод емпіричного дослідження, аналітико-описовий метод.

Наукова новизна результатів дослідження полягає в тому, що у роботі уточнено фактичні дані з історії німого кіно, доповнено дослідження художньо-стилістичних особливостей німого кіно, висвітлено специфіку розвитку українського німого кінематографа, вперше розглянуто системний вплив стилістики німого кіно на окремі сфери культурного життя суспільства, робота базується на вивченні останніх подій у світі культури та мистецтва.

Теоретичне значення дослідження полягає в тому, що здійснено спробу системно висвітлити історію німого кіно, оскільки інформація з цієї проблеми є переважно розрізненою.

Практичне значення наукової роботи полягає в можливості використання матеріалів дослідження для вивчення тем з історії культури в курсах історії України, всесвітньої історії та художньої культури в загальноосвітніх школах.

Апробація результатів дослідження.  На підставі матеріалів наукової роботи автор виступала із доповідями під час уроку історії України на тему «Українська культура на початку ХХ ст.» в 10 класі Городищенського економічного ліцею 27 вересня 2013 року та 30 жовтня 2013 року на Конференції дійсних членів Малої академії наук на базі районного Центру дитячої та юнацької творчості міста Корсунь-Шевченківський.

Поставлені завдання реалізуються через відповідну структуру роботи, яка складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків.



258 thoughts on “НІМЕ КІНО: ВІД ЕКСПЕРИМЕНТУ ДО МИСТЕЦТВА

  • Garden Design

    Nice blog here! Also your web site loads up fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my website loaded up as quickly as yours lol

Коментування заборонено